lauantai 28. syyskuuta 2013

Food Detective ja ruokavaliomuutoksia

Äiti tilasi mulle netistä Food Detective (LINKKI) ruoka-aineyliherkkyys testin. Toiveena oli saada tietää, mille ruoka-aineille olen yliherkkä ja vähentää niiden käyttöä, josko se vaikka vaikuttaisi positiivisesti esimerkiksi mun atopian tilaan.

Yliherkkyys on eri asia kuin allergia. Siinä missä allergia aiheuttaa välittömiä (tai kuitenkin esimerkiksi saman päivän aikana ilmeneviä) oireita, yliherkkyys voi aiheuttaa mitä erilaisimpia oireita pidemmällä aikavälillä.

"Ruokayliherkkyys aiheuttaa monenlaisia epämiellyttäviä oireita ja kroonisia häiriöitä. Oireet tulevat yleensä esiin jonkin ajan kuluttua kyseisen ruoka-aineen nauttimisesta, joten haitallisten ruoka-aineiden tunnistaminen voi olla vaikeaa. Oireet saattavat alkaa vasta kolmekin päivää haitallisen ruoka-aineen nauttimisen jälkeen ja ne voivat kestää viikkoja. Esimerkiksi maito tai leipä saattavat aiheuttaa nivelkipuja vasta kolmen päivän kuluttua. Ruoka-aineiden aiheuttamista yliherkkyysreaktioista kärsivä henkilö jääkin usein hoitamatta tai saa oireisiinsa tarpeetonta lääkitystä."

Food Detectiven sivujen mukaan oireita voivat olla esimerkiksi astma, voimattomuuden tunne, turvotus, ilmavaivat, masennus, levottomuus, migreeni, univaikeudet ja atopia. Tässä siis vain osa sivuilla listatuista oireista, jotka voivat olla helpotettavissa ruokavaliomuutoksilla.


Testi saapui eilen ja tänään testailtiin. Olin testin suhteen odottavainen, toivoin todella löytäväni apua ruokavalioni muuttamiseen. Tuloksia lukiessani toivoin etten olisi koskaan mitään testiä tehnytkään. Teki oikeasti mieli tirauttaa pari kyyneltä. Vastahan tänä aamuna lisäsin sivupalkin kuvaukseenkin lauseen "ei leivo elääkseen vaan elää leipoakseen".

Vahvimman reaktion aiheutti kananmuna ja hyvänä kakkosena tulivat lehmänmaito, gluteeni ja vehnä. Kaikki parhaat jutut siis. Muut reaktiot olivat melko heikkoja.

Ohjeiden mukaan reaktion aiheuttaneita ruoka-aineita tulisi välttää muutamia kuukausia. Tämän jälkeen on helppo todeta onko uusi ruokavalio parantanut fyysistä tai henkistä oloa. Ruoka-aineita voi myös kokeilujakson jälkeen tuoda hitaasti takaisin ruokavalioonsa ja katsoa mitä tapahtuu.



Koska kaikkien maitotuotteiden ja gluteenin täysi tiputtaminen pois ruokavaliosta tuntuu aika radikaalilta ja lähes mahdottomuudelta ihmiselle, joka on syönyt koko elämänsä aktiivisesti leipiä ja rakastanut maitoa, suunnitelmani on seuraavanlainen:

Pyrin olemaan seuraavien kuukausien ajan syömättä kananmunaa. Maidon juomisen sellaisenaan lopetan ja ruuanlaitossa pyrin korvaamaan maidon ja kerman vastaavilla tuotteilla (soija- ja kauramaidot yms.). Jos himoan jugurtteja, ostan soijajugurttia. Maidollista suklaata koetan välttää, mutta tuskin rankaisen itseäni juurikaan jos silloin tällöin hieman maistan. En tiedä, miten selviän juustojen välttelemisessä, voi olla että välillä haluan siivun tai kaksi tai ruokaani hieman parmesania.

Leipä lähtee ruokavaliosta, jollen innostu leipomaan itse gluteenitonta leipää, kaupan valmisleivät ovat ilmeisesti melko onnettomia. Kaurapuuroa aion syödä jatkossakin, vaikka tämänhetkiset kaapista löytyvät Elovenan hiutaleet saattavatkin hieman gluteenia sisältää. Pastat voi onneksi korvata perunalla, vihanneksilla tai gluteenittomalla pastalla.

Ensikuinen Ranskan matka aiheuttaa hyvin mahdollisesti viikon tauon uuteen ruokavaliooni, mutta en anna senkään haitata itseäni liikaa, tässä on koko elämä aikaa tutkia ja muokata omaa ruokavaliotaan.

Eniten mua ärsyttää tuo maito osuus, kaikessahan nyt maitoa on. Kananmunat  ärsyttävät lähinnä leipomisen suhteen. Oikeastaan kaikkihan tässä vesittää mun leipomisintoani. Maidotonta, munatonta ja gluteenitonta leipomista? Voiko kurjemmalta kuulostaakaan.

Kävin tänään viimeisellä pitsalla ravintola Pannussa. Niin hyvää pannupitsaa. Kävin myös jäähyväispullalla Cafe Bisketissä. Oli hyvää, nyt turvottaa. Ehkä parin kuukauden päästä en enää kaipaakaan pullaa, nyt olen kuitenkin enemmän kuin lievästi addiktoitunut ja ero tuntuu pelottavalta.

Jos kenelläkään on antaa hyviä vinkkejä maidon, munien ja gluteenin ruokavaliosta karsimiseen, otan niitä vastaan enemmän kuin mielelläni!

Ehkä tämä vielä tästä. Palailen todennäköisesti asiaan.

14 kommenttia :

  1. Mun atopia parani tosi paljon kun jätin vehnän pois ruokavaliosta. Parhaiten eron huomasin kun olin kuukauden syönyt vehnätöntä ruokaa ja sitten söin pussillisen nuudeleita. Atopia villiinty ihan urakalla. Hankalaahan se on ja kaupassakin menee paljon kauemmin, kun pitää lukee tuoteselosteet tarkkaan, mutta on se sen arvosta. Oon kuullu, että monilla kananmuna vaikuttaa ihoon, ite en oo vielä kokeillu, mutta pitää sekin varmaan testata.

    Toivottavasti auttaa sullakin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huh kiva kuulla, että sulla auttoi! Ja vielä noin nopeasti, kuukausi on kuitenkin aika lyhyt aika, tosi kiva jos niin nopeastikin voi alkaa näkyä jotain tuloksia. Onneksi vehnälle löytyy kaupoista niin hyvin korvikkeita, vaikka aluksi varmaan tulee olemaan vähän hankalampaa kun ei valmiiksi oikein tiedä mitä etsii! :)

      Poista
  2. Suosittelen tsekkaamaan eri vegaaniblogeja ja sivustoja ruoanlaittovinkiksi. Niissa esitetaan mita kekseliaampia tapoja korvata maito- ja munatuotteet.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo oonkin selaillut niitä tässä eilisestä alkaen innolla! Kivoja lisukevinkkejäkin löytää ihan arkiruokaa ajatellen (koska itse voi toki tehdä siihen vierelle jotain lihaa/kalaa/kanaa vielä). Ja tosiaan kaikenlaisia kivoja kaura- ja soijamaitokikkailuja ja ihan villin kuuloisia virityksiä mitä ei itse olisi osannut ajatellakaan!

      Poista
  3. Kyllä pystyt pääsemään eroon pullasta! Hei onnea muutokseen, muakin alkoi kiinnostamaan tuo testi, vaikkei mulla atooppista ihoa olekaan, mutta turvotuksesta on tullut mulle parin vuoden aikana nyt uusi vaiva.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pakkohan sitä varmaan joskus on ja uskon myös että siihen pystyn nyt kun on joku selkeä syykin pyrkiä siitä eroon! Kiitos paljon :)

      Poista
  4. Onneksi maailmasta löytyy paljon ihania vegaanisia leipomus- ja ruuanlaitto-ohjeita :) Jos maitoa on kaikessa, niin mitäs kaikki vegaanit sitten syö ;) Ja kananmunaa ei todellakaan tarvitse leipomiseen. Toivottavasti oireet helpottaa pian, niin saat motivaatiota jatkaa uuden ruokavalion kanssa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä mä tässä oon eilisillan ja tän päivän ihmetellytkin että mitä ne syö! :D No ei vaan, tottakai on ihan mahdollista syödä hyvää ruokaa vegaanistikin, se on vaan vähän eri juttu kun on tottunut nautiskelemaan mm. erilaisista hyvistä juustoista. Ne tässä ehkä eniten kirpaisee, kaikelle muulle melkein löytyy jokin korvike, mutta jotain pitkään kypsytettyä goudaa tai fetaa, mozzarellaa, ricottaa tai halloumia ei ihan heti vegaaniversiona löydäkään.

      Totuttelukysymyshän tämä kai on, jos oikeasti pystyisi olemaan ilman kyseisiä aineita, vaikka nyt sitten juustoja niin varmaan jonkin ajan kuluttua oppisi olemaan edes kaipaamatta niitä.

      Poista
  5. Hei sie siis teit sen testin! Hyvähyvä :D sun ruokavalio on nyt hyvin paljon samanlainen kun munkin, tosin luulen et oon herkistyny myös soijalle näin myöhemmin joten oon poistanu senkin. Oon syöny gluteenittomast nyt kaks vuotta ja sen lisäks munattomasti ja maidottomasti vuoden, eli kokemusta on jo jonkin verran. Ja siis tosiaankin se saattaa kuulostaa pahalta, mut esim. mun ruokavalio on vaan monipuolistunu entisestään tän jälkeen, koska syön nykyään vaikka mitä mitä en ennen syöny.
    Esimerkiks kaurasta saa vaikka mitä (kannattaa ostaa gluteenittomana) sekä tattarista, hirssistä ja riisistä. Gluteeniton leipä on vähintään yhtä hyvää kun tavallinenki tai jopa parempaa kun tekee hyvällä ohjeella, joita netti on täynnä kun vaan etsii. Ja toi maitoyliherkkyyshän on just lehmänmaidolle, eli esim. vuohenjuustoa sekä lampaanmaitofetaa sä voit edelleen syyä, muista se :D
    Itelläni ei oo atopia enää niin paha kun ennen, mutta sellasta kertarysäyksellä tapahtunutta parantumista ei oo tapahtunu, koska oon muuttanu ruokavaliota pikkuhiljaa enkä silleen kerralla. Tuntuu että mun kroppa kehittää vaan uusia yliherkkyyksiä niitten edellisten tilalle, joten tää onki vähän hankalampaa kun aattelin. Oonki lukenu netistä paljon juttua leaky gutista eli vuotavasta suolesta ja sen yhteydestä atopiaan, koska just leaky gut aiheuttaa yliherkkyyksiä kun niitä ruokamolekyylejä pääse suoliston seinämän läpi verenkiertoon, jollo immuunipuolustus reagoi siihen. Tää on kuitenki aika monimutkanen asia mut jos kiinnostaa nii kannattaa lukee netistä noilla leaky gut ja atopic excema hakusanoilla. Toivottavasti sulla kuitenki auttaa jo pelkästään noitte ruokien eliminointi, itelläni tuntuu vaan olevan paljo monimutkasempi tapaus :/
    No tulipas taas romaani mut toivottvasti oli jotain hyötyä :D oot ehkä ainoo samantapasessa tilanteessa kun mie oleva ihminen jonka tiiän joten oli pakko vähän jakaa mun tietämystä tästä asiasta :) mut tsemppiä ja ei se oikeesti oo nii vaikeeta miltä saattaa kuulostaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ootko jäänyt kaipaamaan kamalasti jotain ruoka-aineita, leivonnaisia, juustoja tms, mitä ei samanlaisena voi enää syödä? Tai toki gluteenittomia, munattomia, maidottomia leivonnaisohjeitakin löytyy mutta toistaiseksi oon ainakin aika skeptinen niiden suhteen.

      Pelkään myös että alan nyt syömään kamalasti karkkia kun tuntuu että kaikki muu napsittava on kiellettyä. Mutta ehkä sekin tästä tasoittuu. Toi on kyllä ihanaa että kauraa saa syödä, ei tunnu ihan niin toivottomalta kun on jotain tuttuakin vielä ruokavaliossa. Pitänee alkaa totutella myös tattariin, hirssiin ja kumppaneihin, mahtaa maistua alkuun aika erilaisilta kuin kaikki mihin on tottunut! Onko sulla suositella mitään hyvää leipäohjetta, olisi kiva päästä itse leipomaan!

      Ooh en tajunnutkaan että lampaanfeta ois sallittua! En oo varma kyllä oonko sitä koskaan maistanutkaan, mutta varmaan hyvää nam. Vuohenjuustosta en ole koskaan tykännyt, mutta saattaapa olla että nyt on aika opetalla siihenkin! Ja hei hetkinen... tarkoittaako tämä että buffalo mozzarella on sallitua? Eikun buffalo=puhveli ja ilmeisesti se on nautaeläin... damn, ei taidakaan toimia noin. Nojoo uskon että juustojen suhteen tulen sallimaan itselleni pieniä poikkeuksia. Ja muutenkin tuon maidon kanssa en ainakaan alkuun jaksa ihan jokaista tuoteselostetta tutkia läpikotaisin, maitojauhetta ja muita kun on piilotettu ihan ihmeellisiinkin asioihin.

      Voi juku kuulostaapa inhottavalta! Toivon todellakin että mulla auttaisi ihan vaan tämä ruokaremontti, mahtaa olla kamalaa jos aina vaan vaikeutuu ja vaikeutuu asiat ja ruokailu. Kohtahan sen pitäisi selvitä! Tsemppiä sulle, kuulostaa siltä että sinä sitä tarvitset, alkoi tuntumaan siltä että mun muutokset on vielä ihan pieniä, sentään vaan muutamia ruoka-aineita mitä pitää karsia pois!

      Ja kiitos hirmuisesti, tosi ihanaa että joku jaksaa kommentoida noinkin pitkästi ja asiapitoisesti, tosi kiva saada lisää tietoa asiasta ja vähän vertaistukea, ei ole enää yhtään niin toivoton olo kuin lauantaina oli välittömästi testin tekemisen jälkeen.

      Poista
  6. mulla on sama ja siihe tottuuu:) alko ärsyttää kuiva iho joka vaa levis ja muuttu punasiks länteiksi. ja maha aina turvoksis oli ennen!!!! t.jasu

    VastaaPoista
  7. En kyllä silleen yleisesti kaipaa kaiheesti mitään tiettyä ruokaa, koska ihmeellistä kyllä melkeen mistä tahansa on mahollista valmistaa munaton, maidoton ja gluteeniton vaihtoehto, joka on kaiken lisäks hyvänmakunen :D Raaka-aineet on usein vähän erikoisempia ja usein myös kalliimpia, mut lopputulos on kyllä yleensä toivotunlainen. Joskus saattaa tosin tehä hetkellisesti kamalasti mieli jotain kunnon pitsaa tai leivonnaisia, mut onneks nykyään osaan leipoo niitäkin. Yks huono puoli on just se, että syömiseen tulee menemään enemmän rahaa mikä ei ainakaan opiskelijalle oo kovin kiva juttu :/

    Löysin netistä tällasen listan erilaisista naposteltavista karkin tilalle: http://glutenfreemommy.com/30-snack-ideas/ Tuossa on ainakin ihan hyviä vinkkejä :) Kun teen leipää niin yleensä vaan heitän kulhoon kaikkea mitä kaapista löytyy, mutta tässä ainakin pari reseptiä joita oon kokeillu (soveltaen) ja todennu hyviks: http://aistitasolla.blogspot.fi/2013/01/gluteenittomat-herkkusampylat.html ja http://www.lily.fi/blogit/kiitos-hyvaa/kun-kansa-tahtoo-leipaa ja http://torkkujajanokkosia.blogspot.fi/2013/03/jumalainen-leipa_1.html Noista blogeista löytyy lisäks muitakin sopivia reseptejä :)

    Periaatteessa puhvelinmaitoa kai sais syödä tai ehkä se riippuu ihan yksilöstä. Voihan sitä testata kun on ollu jonkun aikaa ilman maitoa ja kattoo aiheuttaako se oireita.

    Ja kiitoskiitos tuesta myös, uskon tosiaan että alan vihdoin oikeesti parantua :) ja kiva että kommentista oli hyötyä! Tulin ihan hyvälle mielelle tästä :D jos haluut kysyy jotain muuta nii sähköposti löytyy profiilista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voih joo rahanmeno ei oo kovin toivottua, mutta ainakin toistaiseksi tuntuu että kai sitä jotenkuten riittävästi on näihin vähän kasvaneisiinkin ruokamenoihin.

      Kiitos noista linkeistä, pitääkin selailla noita blogeja vähän enemmänkin!

      Kiitos muutenkin kun jaksoit vastata taas niin perusteellisesti :)

      Poista